פרשת וירא תשפ"ג – הרב אילן אלסטר

רב בית המדרש הקהילתי כפר אברהם פתח תקוה

רעיון מהפרשה:

פרשתנו מספרת שהקב"ה אומר שאי אפשר להסתיר מאברהם את תכניתו של ה' להשמיד את את סדום ולכן הקב"ה מגלה זאת לאברהם. ומדוע אי אפשר להסתיר? טעם הדבר נכתב בפסוקים הבאים: " וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ: כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה'  לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה' עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו" (בראשית י"ח יח – יט).

ויש לשאול מה הקשר בין עתידו של אברהם להיות גוי גדול וגו' ובין הצורך לשתף את אברהם בסוד ההנהגה האלוקית ביחס לסדום?

ויש לומר : תפקידו של אברהם לא מצטמצם בלהיות אבי האומה  הישראלית , אלא תפקידו לפעול בדרך שתביא ברכה לכלל האומות "ונברכו בו כל גויי הארץ".

לשון אחר לאברהם יש אחריות כלפי אומות העולם ובכללם סדום , וכשם שאברהם מסר את נפשו להציל את לוט ואת סדום  במלחמת ארבעת המלכים וחמשת המלכים(בפרשה הקודמת) יש לאפשר לאברהם לנסות להציל את סדום ע"י תפילה כדי לבטל את רוע הגזירה. הפסוקים הבאים מלמדים אותנו שגם הפעם אברהם יוצא מגדרו ומנסה להציל את אנשי סדום מהשמדה.

ויש להוסיף , שלא רק על מסירות נפשו של אברהם להציל כל אדם שנברא בצלם אלוקים אפילו אנשים רעים וחטאים, מלמדת אותנו הפרשה בענינם של אנשי סדום  אלא לומדים אנו כאן על הנהגת ה' בעולמו.

 "המשא ומתן" שמנהל אברהם עם הקב"ה בא ללמד אותנו שהקב"ה לא פועל בעולם רק בכח מידת הדין. שאלתו של  אברהם את ה' שאם יהיו חמישים צדיקים במקום וכו'  הקב"ה יסלח לכל המקום בעבורם מלמדת אותנו , עד היכן מגיעה כוח של תשובה. גם אם מקום מסויים חייב בדין , כי רוב אנשי המקום רשעים, מ"מ הקב"ה לא ממהר להפעיל את מידת הדין כלפיהם ולהעניש אותם , אלא אם יש סיכוי אפילו קטן  שיתקנו את דרכיהם, באמצעות עשרה צדיקים שיראים את ה' בפרהסיא ויכולים להשפיע  לטובה על אנשי העיר , הקב"ה מרחם על בריותיו ומוכן לדון אותם על שם העתיד  אולי ישובו .

ולפי ההסבר הראשון אולי אפשר להסביר את חז"ל שדורשים את נח לגנאי שהיה "איש צדיק תמים..בדורתיו" , שאילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב כלום. ולמה בדורו של אברהם לא היה נחשב? ומדוע מדרגתו ביחס לאברהם נדרשת לגנאי?

ויש לומר: אצל נח אנחנו מוצאים מצב דומה למצב שהיה בו אברהם. הקב"ה לא מכסה מנח שהוא הולך להשמיד את העולם, כשם שהקב"ה לא מכסה מאברהם שהוא הולך להשמיד את סדום. על תגובתו של נח למשמע בשורת גזירת המבול אין אנחנו למדים מן התורה , משום לא מוזכר דבר לגבי תגובתו של נח.הוא לא עושה דבר משמעותי בעניין שראוי לכתוב אותו בתורה ואפשר שאפילו הוא שותק ולא מנסה להעביר את רוע הגזירה. ואילו תגובתו של אברהם כתובה בהרחבה בפרשתנו. הוא ניגש אל הקב"ה ומקיים איתו בירור נוקב ונאחז בכל טיעון כדי להציל את סדום ואפילו יש בה עשרה צדיקים שואל – מבקש אברהם שהקב"ה יציל את כל העיר בעבורם. לכן גנאי היה לנוח שלא פעל בדור המבול בדרך שפעל אברהם ביחס לסדום ועמורה.

כל אחד מאיתנו נקלע בחייו למצבים שנוח יותר לעמוד מן הצד ולא להתערב . אך כבניו של אברהם אבינו אנחנו נדרשים במצבים מסויימים לא לעמוד מן הצד ,גם כאשר המצב נראה לנו חסר סיכוי  עלינו לנסות לשנות את רוע הגזירה. במבחן התוצאה אנשי סדום הרשיעו באופן שלא היה להם תיקון אלא כליה. אך אחד מבניו של אברהם אבינו – משה , עומד במצב בו מרחפת סכנת כליה  על עם ישראל אחרי חטא העגל , וע"י תפילה ותחנונים מצליח להעביר את רוע הגזירה ולהשיב את כל העם בתשובה להביא להם לוחות שניות ולהחזיר את ענני הכבוד. לעולם אין להתייאש ולעולם אינך יכול לדעת עד היכן הדברים מגיעים ומהו גודל הסיעתא דשמיא שתבוא אחרי ההשתדלות והמאמץ האנושיים שלנו.

שאלת השבוע: מצות ביקור חולים

שאלה: בפרשת השבוע מסופר שהקב"ה בא לבקר את אברהם שהיה חולה עקב ברית המילה שעשה. האם אדם יכול לקיים מצות ביקור חולים  באמצעות הטלפון?

תשובה: מצות ביקור חולים היא מצוה חשובה מאד. לדעת הרמב"ם מצוה זו נובעת ממצות ואהבת לרעך כמוך. יש דעות בפוסקים שמצות ביקור חולים  היא מהתורה.

לגבי קיום מצות ביקור חולים בטלפון:שאלה זו נשאלה ע"י הגאון הרב משה פיינשטיין מגדולי הפוסקים בארה"ב ובעולם כולו, והוא השיב שלדעת הפוסקים קיום מצות ביקור חולים הוא בכמה ענינים: א.להתפלל על החולה שיבריא . ב. לסייע לחולה בכל מה שהוא צריך . ג. לעודד את רוחו של החולה.

מסקנת הרב פיינשטיין היא שביקור ע"י טלפון נחשב כקיום חלקי של מצות ביקור חולים,ורק אם אין אפשרות לבקר את החולה יעשה זאת באמצעות הטלפון.

החולה צריך לפעמים עזרה כי לא תמיד האחות יכולה לגשת אליו. לפעמים העובדה שיש מי שנמצא עם החולה יכולה להועיל כי שואלים את האחיות והרופאים שאלות לגבי הטיפול, ולפעמים הערה נכונה יכולה למנוע טעות בטיפול הנעשה לחולה, או להחליף לו עירוי בזמן וכו'.

כאשר החולה רואה את אחד מאוהביו שבא לבקרו, יש לו קורת רוח מזה יותר מאשר כשמדברים איתו בטלפון. אף שאפשר להתפלל על רפואת החולה שלא בפניו מכל מקום,להתפלל על החולה ליד מיטתו עדיף כי השכינה למראשותיו והתפילה שם יותר מקובלת וכן  ראיית החולה גורמת התרגשות למי שמבקר את החולה וממילא הוא מכוון יותר בתפילתו לרפואת החולה.

סיפור לשולחן השבת: הכנסת אורחים

  • מסופר בפרשה שכאשר שרה שומעת את בשורת המלאכים שהיא תלד לעת זקנה בן לאברהם היא צחקה , והקב"ה התרעם עליה ושאל "למה זה צחקה שרה"?

מספרים על בתו של רב גדול שהיתה שנים רבות עקרה. פעם אחת אביה הגדול לא היה בעיר, והגיע לעיר צדיק גדול ושמו רבי רפאל. האישה הלכה אל הצדיק ובקשה ממנו שיתפלל עבורה ויברך אותה שתלד ילדים.אמר לה רבי רפאל שסגולה לילדים היא השמחה. אחר כך באה אביה של האישה שהיה כאמור רב  גדול ושמע שהצדיק רבי רפאל אמר שסגולה ללדת ילדים היא השמחה. אמר הרב הגדול, שאפשר ללמוד זאת מהתורה מהנביאים ומהכתובים. בתורה כתוב "ותצחק שרה" – צחקה ושמחה שרה ובזכות זה ילדה את יצחק.בנביאים כתוב "רני עקרה לא ילדה" – מי שהיא עקרה ולא ילדה ילדים תרון ותשמח וה' יושיע אותה. ובכתובים נאמר "מושיבי עקרת הבית אם הבנים שמחה" –  מי ששמחה תזכה לבנים.

שאלה הבת העקרה את אביה הרב הגדול: אם  השמחה סגולה לילדים מדוע התרעם הקב"ה על שרה ואמר :"למה זה צחקה שרה" ? והשיב לה אביה הרב, מותר וצריך להשתמש בסגולה רק כאשר ההבטחה ניתנת ע"י צדיק, אך כאשר מי שמבטיח זה הקב"ה בעצמו, אין צורך בשום סגולות כדי שזה יתקיים, ולכן הקב"ה התרעם על שרה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

הרשמו לעידכונים מהאתר

הרשמו לעידכונים מהאתר

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ותקבלו עידכונים על חומרים חדשים שיעלו לאתר ומבצעים

נרשמת בהצלחה