הרב טוביה גרוסמן – פרשת וירא תשפ"ג

רמות הבנה

רמה 1

"זעקת סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה".  (יח:כ). מסביר ה"מנחה בלולה" לפי פירושו של ה"צרור ומור": "זעקת סדום" – הכוונה לאנשים המסכנים בסדום שסבלו ממעשיהם הרעים והאכזריים של הרשעים שבעיר. והם זעקו הרבה מרוב חטאי הרשעים. אולם, לפעמים אנשים בוכים ועושים ענין גדול מדבר שאינו כל כך נורא. האם היה כך גם בסדום? אומרת התורה: לא. החטאת (החטא) של רשעי סדום באמת הייתה "כבדה" (כבדה מנשוא), והזעקה הגדולה של החלשים הייתה מוצדקת!  

רמה 2

"ולוט יושב בשער סדום".  (יט:א) הביטוי "יושב בשער" מופיע פעמים רבות בתנ"ך, ובדרך כלל, הכוונה לדיין שיושב שם , ששם היה מקום בית המשפט, כמו שאומר הנביא: "אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם" (זכריה ח:טז). פירוש זה מתאים למה שאמרו אנשי סדום כשכעסו על לוט: "האחד בא לגור וישפוט שפוט"(יט:ט), וכפי שדרשו חז"ל במדרש (בראשית רבה נ:ג): "אותו היום מינוהו ארכי(ראש) הדיינים". אנשי סדום חשבו שלוט יהיה כמו שאר השופטים המושחתים בעיר, וכאשר לוט דן דין אמת, הם כעסו עליו וביקשו להרגו.

רמה 3

המלאכים סרבו לישון בביתו של לוט "ויאמרו לא, כי ברחוב נלין"(יט:ב). מדוע הם לא הסכימו להיכנס לביתו של לוט והעדיפו לישון בחוץ? אומר רבי יצחק שמואל רג'יו: שהמלאכים אמרו ללוט: לא באנו לבדוק אם אתה מכניס אורחים ומוכן לארח גם אותנו. דבר זה – כבר ידענו. אבל אנחנו רוצים לראות אם יבוא אחד מאנשי סדום לאסוף אותנו אל ביתו או שמא ינסו אנשי העיר לפגוע בנו. 

רמה  4

כשהלכו אברהם ויצחק ביחד להר המוריה, יכול להיות שיצחק פחד, אבל הוא לא ברח, כמו שכתוב: "וילכו שניהם יחדיו" 

"מנחה בלולה": פירוש על התורה מאת הרב אברהם יעקב הכהן רפאפורט, שחי באיטליה במאה ה16

"צרור המור": פירוש על התורה לרבי אברהם סבע מספרד (מאה ה15)

רבי יצחק שמואל רג'יו נקרא גם לפי ראשי תיבות שמו: "יש"ר"., רב באיטליה במאה ה18

שאלות לילדים וירא תשפ"ג

1. "והנה שלושה אנשים נצבים עליו (עומדים לידו) (יח:ב). לפי מה שכתוב בפסוק י', אנחנו לומדים שהם היו   א. עוברי דרך פשוטים   ב. מלאכים   ג. ערבים שמשתחווים לעפר שברגליהם. לכן הוא הציע להם (בפסוק ד' לרחוץ את רגליהם, שלא יכניסו עבודה זרה לאוהל שלו

2. באיזו שעה מסופר שאברהם ישב בפתח אוהלו? (יח:א)    א. בבוקר   ב. בצהריים   ג. בערב

3. אברהם נתן לאורחיו שלושה דברים. באיזה סדר? (יח:ו-ח)    לחם, חמאה וחלב לאכול עם הלחם, בקר. נכון/לא נכון 

4." הנה באוהל". במי מדובר?  א. "הנער" שהוזכר בפסוק ז' (אחד מעבדיו)   ב. בחור צעיר, שהביא לאברהם את הבקר  (לפי רש"י מדובר בישמעאל)   ג. שרה (פסוק ט')

5. כאשר המלאכים עזבו, מה עשה אברהם? ( יח:טז) א. ליווה אותם בתחילת דרכם   ב. נתן להם צידה לדרך

  ג. הודה להם על הבשורה המשמחת – ששרה תלד בן

6. "חלילה לך!" (יח:כה) מי אמר למי?  (יח:כה)   א. ה' לשרה כשלא האמינה לו   ב. אברהם לה'   ג. ה' לאברהם, כשאברהם התחיל להתווכח אתו

7. "ואברהם שב למקומו" (יח:לג) מתי?   א. אחרי שהמלאכים עזבו   ב. אחרי שהוא סיים לדבר עם ה'   ג. אחרי שה' השחית את סדום

8. מי אמר למי: ("סורה נא אל בית עבדכם, ולינו ורחצו רגליכם"(יט:ב)   א. אברהם למלאכים   ב. לוט למלאכים   ג. שתי התשובות נכונות

9.מי קיבל הבטחה שיצא ממנו גוי גדול (כא:יח)   א.. ישמעאל   ב. אברהם, בתחילת פרשת לך לך   ג. שתי התשובות נכונות

10. לאן נסע אברהם אחרי עקידת יצחק? (כב:יט)   א. אלוני ממרא (חברון), כמו שכתוב בתחילת הפרשה   ב. באר שבע, כמו שכתוב בסוף הפרשה (כב:יט)   ג. בית אל 

הנהגתו של אברהם אבינו

ה' משבח את אברהם במילים אלה: " כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה'  לעשות צדקה ומשפט" (יח:יט) לא נזכרים כאן  אמונתו של אברהם ולא נכונותו למסור את נפשו על קידוש השם. אין איזכור של  הניסיונות שעבר ומלחמתו נגד עבודה זרה והבאת רבבות אנשים תחת צל קורתו של הקב"ה. כל זה נכון, ומפורש  בדברי הרמב"ם (הלכות עבודה זרה א:ג). ייזכר אברהם לדורי דורות לא רק  כמייסד האמונה באלוקים, אלא גם איש  החסד, שמרחם על בריות – אפילו אנשי סדום (פסוק כ').

לכן מודגשת כאן אהבתו של אברהם אבינו ונכונותו לעשות צדקה וחסד לכל באי עולם. זוהי עיקר העיקרים באישיותו, שמירת "דרך ה' " שצווה את בניו ואת ביתו אחריו" ללכת בה.

וכן כתב: "תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם" (מיכה ז:כ)

   רב נתן צבי  פינקל (הסבא מסלובודקה, מגדולי בעלי המוסר בליטא ובארץ ישראל במאות ה19-20) 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

הרשמו לעידכונים מהאתר

הרשמו לעידכונים מהאתר

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ותקבלו עידכונים על חומרים חדשים שיעלו לאתר ומבצעים

נרשמת בהצלחה