סוכות הרב טוביה גרוסמן

הלכות לילדים ולמבוגרים סוכות תשפ"ג

הערה: הלכות סוכה, ארבעת המינים ודיני יום טוב – רבים הם. ובכן, במקום דברי תורה, נחזור על כמה הלכות, שחלק מהן אולי לא ידועות לכל הילדים.

רמה 1

1. אין מברכים "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על בניית סוכה", כי המצווה היא לשבת  בסוכה, אבל אין מצווה מיוחדת לבנות אותה..

2. אנשים שהם "הולכי דרכים" פטורים מלשבת בסוכה, ומותר להם לאכול חוץ לסוכה. "הולכים בדרך" אין הכוונה שהם בתנועה, אלא שהם לא נמצאים בבית ואין להם אפשרות שיאכלו בסוכה. לכן, מי שנוסע לטיול והמכונית התקלקלה, והוא יושב בצידי הדרך ומחכה לאוטו-גרר שיביא את הרכב למוסך, וה"גרר" יגיע רק בעוד שעתיים – מותר לו לאכול לחם ליד הדרך (אף על פי שהוא יושב). גם הוא נקרא "הולך דרכים".

3. היום השביעי של סוכות נקרא "הושענה רבה" אבל הוא עדיין נחשב ל"סוכות", ואיננו חג נפרד. אבל שמיני עצרת הוא חג נפרד, ולכן בקידוש, מברכים "שהחיינו"

רמה 2

1.בחול המועד, מי שקם מאוחר, והולך לבית הכנסת להתפלל, ומצא את הציבור בסוף ההקפות –  אינו מקיף בעצמו את השולחן שעליו מונח ספר התורה, כי מצוות ההקפות – כמו מצוות הקרבנות – היא רק בציבור.

2. אסור לעשות שיעורי נהיגה בחול המועד, כי יש בזה עשיית מלאכה שלא לצורך המועד (חול המועד)

 3. אסור להחליף או לתקן "פנימית" בגלגל של אופניים שיש בו פנצ'ר, כי זה דבר שלא כולם יודעים לעשות, ולכן זה נקרא "מעשה אומן" שאסור לעשותו בחול המועד.

 רמה 3

1. מי שבא לאכול הרבה מאוד קציצות בשר, וזה יהיה כל הסעודה שלו – אינו חייב לאכול אותן בסוכה.

2. אתרוג שהיה בו פיטם שנפל, ביום ראשון של חג – האתרוג פסול, אבל בשאר ימי החג – אפשר לברך עליו.

 3. למרות שאסור לכבס בגדים בחול המועד (חוץ מבגדים שצריך אותם בחול המועד ו"לבנים" ובגדי תינוקות שמותר לכבס), מותר לשטוף את הרכב.

רמה 4

1. לילד(ה) שהגיע(ה) לגיל 3, יש מצווה לשבת בסוכה, למרות שאינו חייב במצוות, כי הוא מקיים בזה מצוות "ושמחת בחגך" והוא שמח להיות בסוכה

2.  מי שרוצה להדביק ניירות ולעשות שרשראות כדי לקשט את הסוכה, ביום טוב- אסור לו להשתמש ב"שדכן", אבל בחול המועד – מותר

3. למרות שביום טוב, אסור לקטוף פרחים כדי לעשות את הסוכה יפה יותר, בחול המועד – מותר

.                

חג הסוכות שאלות לילדים תשפ"ג

1. את האתרוג מחזיקים  א. ביד ימין    ב.ביד שמאל    ג. בפה

2. הדבר הגבוה ביותר הוא     א.  הלולב    ב. הערבות     ג. מי שמחזיק בהם

3.בקידוש ובתפילה קוראים לשמיני עצרת "זמן שמחתנו", כמו בחג הסוכות   נכון/לא נכון

4. מי שעושה פיקניק בתוך היער והביא איתו "סוכה לנצח" כדי לאכול בה, ממה הוא צריך להיזהר?    א. שלא יגנבו לו את הסוכה בזמן שהוא לא נמצא לידה   ב. שלא ייכנסו בה כל המטיילים, ויהיה צפוף נורא   ג. שענפי עצים  לא יהיו מעל הסוכה, כי ענפי עצים הם "דבר שמחובר לקרקע", והם "סכך פסול" נכון/לא נכון

5.המלה "אתרוג" איננה מופיעה בתורה  נכון/לא נכון  

6. המלה "לולב" אינה מופיעה בתורה נכון/לא נכון

7. המלה "הדס" (או "הדסים") אינה מופיעה בתורה

8. המלים "ערבי נחל" אינן מופיעות בתורה   נכון/לא נכון

9. שמיני עצרת ושמחת תורה הם    א. שני שמות לאותו חג    ב. חגים נפרדים    ג. בארץ ישראל – אותו חג, ובחוץ לארץ שני חגים נפרדים (שים לב: בשאלה זו, שתיים מן התשובות הן נכונות, ואחת מן התשובות אינה נכונה. איזו תשובה אינה נכונה?)

10.הישיבה בסוכה בשמיני עצרת היא    א. חובה    ב.רשות    ג. אסורה

סוכות תשפ"ג: דירת ארעי לעומת "חיים של קיבעון"

"העקירה מן הקביעות, הזיכרון והמעשה הסמלי של החזרה אל המדבר, מעוררים את השאלה: מה רע בחיים של קביעות? האם יש מעלה בגלות ובנדודים, המחייבת אותנו להיזכר בה ולהיצמד אליה?

נראה, כי לא עצם חיי הקבע הם הנושא הצריך בדיקה וזווית ראיה אחרת, אלא צדדים שונים של מחשבה והרגשה המתלווים לחיים אלה. עם היושב על אדמתו במשך זמן מסוים, מרגיש לא רק קשר ובעלות עליה, אלא גם בטחון שהדברים יימשכו, כפי שהם, עד עולם. משבנה בית של קבע, משזרע שדות ונטע כרמים, הוא מתחיל לחוש שישיבתו במקום זה היא נצחית, ושאי אפשר לעקור אותו ממנה. הקביעות מביאה, אפוא, להרגשה של שאננות, בטחון מופרז וחוסר דאגה. תחושות אלו, מונעות את האדם מלראות סכנות מבחוץ או מבפנים.

"לעומת זאת, יושבי הסוכות במדבר יודעים שהם נמצאים במקומם רק לפי שעה. גם אם ישיבתם בסוכות היא לזמן ממושך – היא עודנה מפוקפקת ובלתי יציבה. יכולתם לקדם כל פורענות מבוססת דווקא על מציאותו של ספק, על מדה מסוימת של חשש שהמצב הקיים אינו בהכרח המצב הנצחי. סטטוס קוו יכול להיות טענה או הוכחה בעל דיון [משפטי], אבל אינו מקנה כל וודאות להמשך קיום זה במציאות".

                                                                                                      הרב שטיינזלץ, "אור פני מלך"   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

הרשמו לעידכונים מהאתר

הרשמו לעידכונים מהאתר

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ותקבלו עידכונים על חומרים חדשים שיעלו לאתר ומבצעים

נרשמת בהצלחה