לאחר שעברתם בהצלחה את בית הדין לגיור, מגיעים הגברים שביניכם אל החלק השני של טקס הגיור - ברית המילה. זהו טקס יהודי מסורתי במסגרתו מוּסַר עור הערלה של אדם כאות ברית בינו ובין אלוהיו. אם עברתם בעבר הסרת ערלה שלא במסגרת ברית מילה יהודית, או שנולדתם ללא ערלה, תעברו הליך 'הטפת דם ברית' שיפורט להלן.
|
|
משמעות הברית
מקורה של
ברית המילה בציווי האלוהי לאברהם אבינו למול את בנו יצחק ואת כל צאצאיו הזכרים
שייוולדו לאורך הדורות. עַם ישראל, בכל תפוצות גלותו, המשיך לקיים מצווה זו ולמול
את בניו. עִם השנים הפכה ברית המילה לסמל המשמעותי ביותר של הקשר בין עם ישראל לבין
אלוהיו, סימן בגוף שמעיד על ברית שבלב. ברית המילה הפכה לסמל גם לייחודו של עם
ישראל מכל אומות העולם, ובתקופות רבות מסרו יהודים את נפשם על מנת להמשיך ולקיים
מסורת זו.
מצוות ברית המילה חלה על תינוקות יהודים ביום השמיני ללידתם, ועל מתגיירים כחלק
מתהליך גיורם. הברית הראשונה בהיסטוריה, בריתו של אברהם אבינו, התרחשה על פי הסיפור
המקראי בהיות אברהם אדם מבוגר ואף זקן מופלג:
"
וְאַבְרָהָם בֶּן תִּשְׁעִים וָתֵשַׁע שָׁנָה בְּהִמֹּלו בְּשַׂר עָרְלָתוֹ"
(בראשית י"ז 24).
כאשר
הנימול הוא תינוק, הוריו או אפוטרופסיו הם שמכריעים עבורו על הכנסתו בברית. לעומת
זאת, כאשר אתם נימולים כאנשים בוגרים, אתם זוכים לקיים את הברית מתוך בחירה והכרה
להצטרף לבני העם היהודי הנושאים את חותמת הברית בגופם.
בסיום
ההליכים בבית הדין, קיבלתם מן הדיינים או משליח בית הדין טופסי הפניה לברית
ולטבילה, החתומים על ידי דייני בית הדין. טופס ההפניה לברית יימסר על ידיכם ביום
הברית למוהל. בנוסף, תתבקשו לחתום על טופס המופנה אל הרבנות הראשית ובו אתם מביעים
את הסכמתכם לכך שהרבנות תשלם עבור מילתכם.
ברית המילה נעשית במספר בתי חולים ומרכזים רפואיים ברחבי הארץ המצויים בהסכם עם
הרבנות הראשית לישראל ונתונה לפיקוח הועדה לפיקוח על המוהלים בה יושבים נציגי משרד
הבריאות והרבנות. ברית המילה מתבצעת על-ידי רופא מומחה, הממונה על ההיבט הכירורגי
של הברית ועל ידי מוהל, הממונה על ההיבט המסורתי (לעתים משמש אדם אחד בשני
התפקידים). לאלה מסייע רופא מרדים. את הברית ילוו, נוסף לצוות המקצועי, 3 רבנים
המשמשים כבית דין לצורך אישור ברית המילה. בתום הברית יחתמו חברי בית הדין על טופס
ההפניה למילה ויאשרו כי נימולתם בפניהם 'לשם גירות'. טופס זה יועבר אל בית הדין
שטיפל בגיורכם ויוכנס לתיק הגיור.
את תיאום הברית יש לבצע ישירות מול אחד מבתי החולים בהתאם למקום מגוריכם. בדרך-כלל
קובעים בתי החולים 'יום ברית' מרוכז בו עוברים מספר אנשים את ההליך הרפואי בזה אחר
זה, ובסוף היום מתבצע החלק הטקסי של ברית המילה במשותף לכל הנוכחים, בליווי בני
המשפחות וכיבוד קל. בהגיעכם אל בית החולים במועד שנקבע לכם, גשו לחלון הקבלה לביצוע
רישום ראשוני, ולאחר מכן תישלחו לחדר ההמתנה ליד חדר הניתוח, שם תמתינו לברית.
הליך רפואי
ברית למבוגרים הנה ניתוח כירורגי, המבוצע בהרדמה מקומית באשפוז יום.
בדרך-כלל מלווה הברית בתופעות לוואי כגון נפיחות ובצקתיות ב'עטרה' של הפין, כתמי שטפי דם על גבי הפין והפרשה צהובה-לבנה לא מוגלתית. תופעות אלו נעלמות בדרך-כלל מעצמן לאחר שבועיים - שלושה. במידה שפצע הברית מדמם מאד או שישנה הצטברות דמם מסיבית מתחת לתפרים הגורמת לנפיחות רבה מאד - יש לחזור למרכז הרפואי בו התבצעה הברית או לפנות לחדר מיון או לקופת חולים. במידה שנמדד חום מעל 38 מעלות צלסיוס - יש להתייעץ עם הרופא. אם לא נוצר קשר עם הרופא - יש לפנות לחדר מיון או לקופת חולים.
טקס הברית
בברית מילה
למבוגרים נוצר שילוב נדיר בין טקס דתי והליך רפואי. בניגוד לטקס הברית לתינוק, בו
נאמרים הפסוקים והברכות על ידי אבי התינוק, המוהל ומכובדים נוספים, הרי שבטקס הברית
למבוגרים - יהיה הנימול הדמות האקטיבית והוא שיאמר חלק מן הטקסטים.
במהלך הניתוח עצמו, לקראת ביצוע הברית, מברך המוהל את ברכת המילה המיוחדת לגרים:
המוהל: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר
קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ למוּל אֶת הַגָּרִים וְלְהַטִּיף מֵהֶם דָּם
בְּרִית שֶׁאִלְמַלֵי דָּם בְּרִית לֹא נִתְקַיְימוּ שָׁמַיִם וָאַרֶץ, שֶׁנֶאֱמַר:
אִם לֹא בְּרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה, חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי,
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי כּוֹרֵת הַבְּרִית.
הנוכחים: אָמֵן.
המוהל מבצע את הברית ואז מברך הנימול שתי ברכות; ברכה אחת הקושרת את הברית הספציפית
המתרחשת עתה בשרשרת הדורות המתחילה באברהם אבינו, וברכה שנייה שעניינה הודיה לאל על
ההזדמנות לקיים את מצוות המילה;
הנימול: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר
קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהִיכַּנֵס בִּבְרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם
אָבִינוּ.
הנוכחים: אָמֵן.
הנימול: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ
וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְמַן הַזֶּה.
הנוכחים: אָמֵן.
בשעת
הניתוח אומרים בדרך-כלל רק ברכות אלו (אם כי עקרונית ניתן לקיים את יתר הטקס בתוך
חדר הברית). לאחר סיום כל הבריתות שנקבעו לאותו יום, מכנסים את המתגיירים ובני
משפחותיהם יחד, לאמירת התפילות והפסוקים הבאים, או חלק מהם.
ראשית נקראים פסוקי 'שמע ישראל' המביעים את האמונה היהודית באל אחד ולאחריהם נאמרות
הצהרות ובקשות נוספות. כל פסוק נקרא פעמיים, כשאדם אחד מקריא אותו והציבור חוזר
אחריו:
עורך הטקס/ המוהל: שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ אֲדֹנָי אֶחָד.
הנימולים: שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ אֲדֹנָי אֶחָד.
עורך הטקס/ המוהל: אֲדֹנָי מֶלֶךְ אֲדֹנָי מָלָךְ אֲדֹנָי יִמְלֹךְ לְעוֹלָם
וָעֶד.
הנימולים: אֲדֹנָי מֶלֶךְ אֲדֹנָי מָלָךְ אֲדֹנָי יִמְלֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד.
עורך הטקס/ המוהל: אָנָּא אֲדֹנָי הוֹשִׁיעָה נָּא.
הנימולים: אָנָּא אֲדֹנָי הוֹשִׁיעָה נָּא.
עורך הטקס/ המוהל: אָנָּא אֲדֹנָי הַצְלִיחָה נָּא.
הנימולים: אָנָּא אֲדֹנָי הַצְלִיחָה נָּא.
אליהו הנביא נחשב ל'מלאך הברית' אשר נוכח באופן סמלי בכל ברית מילה על מנת להיווכח
שעם ישראל שומר על ברית אבותיו. אם יש במקום 'כסא אליהו', מצביעים על הכסא ואומרים:
עורך הטקס/ המוהל: זֶה הַכִּסֵּא שֶׁל אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא זָכוּר לַטּוֹב.
לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי אֲדֹנָי. שִׂבַּרְתִּי לִישׁוּעָתְךָ אֲדֹנָי,
וּמִצְוֹתֶיךָ עָשִׂיתִי.
אֵלִיָּהוּ מַלְאַךְ הַבְּרִית, הִנֵּה שֶׁלְּךָ לְפָנֶיך, עֲמוֹד עַל יְמִינִי
וְסָמְכֵנִי.
שִׂבַּרְתִּי לִישׁוּעָתְךָ אֲדֹנָי. שָׂשׂ אָנֹכִי עַל אִמְרָתֶךָ, כְּמוֹצֵא
שָׁלָל רָב.
שָׁלוֹם רָב לְאֹהֲבֵי תוֹרָתֶך, וְאֵין לָמוֹ מִכְשׁוֹל.
אַשְׁרֵי תִּבְחַר וּתְקָרֵב יִשְׁכֹּן חֲצֵרֶיךָ, נִשְׂבְּעָה בְּטוּב בֵּיתֶך,
קְדשׁ הֵיכָלֶךָ.
כפי
שמקובל בכל טקס יהודי, גם טקס הברית מלווה בשתיית יין ובברכה עליו:
המוהל והנימולים: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
הנוכחים: אָמֵן.
לפעמים יוסיף המוהל עוד:
המוהל: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדַּשׁ
יְדִיד מִבֶּטֶן, וְחוֹק בִּשְׁאֵרוֹ שָׂם,
וְצֶאֱצָאָיו חָתַם בְּאוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ. עַל כֵּן בִּשְׂכַר זֹאת אֵל חַי
חֶלְקֵנוּ צוּרֵנו,
צַוֵּה לְהַצִּיל יְדִידוּת שְׁאֵרֵנוּ מִשַּׁחַת, לְמַעַן בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר שָׂם
בִּבְשָׂרֵנוּ.
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי כּוֹרֵת הַבְּרִית.
הנוכחים: אָמֵן.
בדרך-כלל מסתיים הטקס בנתינה חגיגית של שם עברי לנימולים. בכך ניתן תוקף טקסי לשם
אותו דיווחתם לעתים כבר בבית הדין. הברכה נאמרת לכל אחד מן הנימולים בנפרד, כשבתוכה
משולב השם שבחרתם לעצמכם.
עורך הטקס/ המוהל: אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינו, קַיֵּם אֶת הַאִישׁ
הַזֶּה [לילדים אומרים: קַיֵּם אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ]
וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל פלוני [כאן נאמר השם שנבחר] בֵּן אַבְרָהָם
אָבִינוּ.
הנוכחים: זֶה הַגָּדוֹל, גָּדוֹל יִהְיֶה.
לעתים מסיימים בברכה מסורתית לרפואתם של הנימולים, הנאמרת לכולם יחד או תוך ציון
שמו של כל אחד ואחד:
עורך הטקס / המוהל: מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב
משֶׁה וְאַהֲרֹן דָּוִד וּשְׁלֹמֹה, הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַנִּמּוֹל פלוני [כאן נאמר
שמו העברי] בֵּן אַבְרָהָם אָבִינוּ, בַּעֲבוּר שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית וְכָל
הַקָּהָל מְבָרְכִים אוֹתוֹ. וּבִּשְׂכַר זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁלַח
לוֹ רְפוּאָה שְׁלֵמָה מִן הַשָּׁמַיִם, רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף
לְרמ"ח אֵיבָרָיו וְשׁס"ה גִּידָיו בְּתוֹךְ שְׁאָר חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל. וּכְשֵׁם
שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית כֵּן יִכָּנֵס לְתּוֹרָה וּלְעֲבוֹדָה וּלְחֻפָּה
וּלְמַעֲשִׂים טוֹבִים, וְנֹאמַר אָמֵן".
בשעה טובה והחלמה מהירה!