אמר הרמב"ם: "אף על פי שהתשובה והצעקה יפה לעולם, בעשרת
הימים שבין ראש השנה ויום הכיפורים היא היפה
ביותר ומתקבלת מיד". הימים שבין ראש השנה ליום כיפור מכונים
עשרת ימי תשובה או בין כסה לעשור. ימים אלו מיועדים
לתשובה, לחשבון נפש, לתפילה ולתיקון מעשים. ראש השנה אפוא הוא
בבחינת תחילת מועד הסליחות ומתן הדין בפני ה'.
ההבדל בין חגי הזיכרון
למועדי העתיד:ראש השנה ויום הכיפורים
חגי ישראל ברובם הם חגי זיכרון, פרט, משפחה וקהילה הנקראים להזכיר
ולשחזר בצורה טקסית, אירוע היסטורי משמעותי שקרה בעברנו.הפרט היהודי
נקרא לשאול את עצמו ולחנך את בנו לשאול: מאין באתי?מה מכילה הביוגרפיה
שלי?
בפסח, בסוכות ובשבועות אנו שואלים: מתי ואיפה נולדתי: במצרים כעבד,
ויצאתי משוחרר. הייתי במעמד הר סיני. נדדתי במדבר לקראת הארץ המובטחת,
התנחלתי ועיבדתי אדמתה.
אבל לראש השנה ויום כיפור אין היסטוריה, אין זיכרון, אין עבר,
אין סיפור, אין דרמה. לכן, לא הזמן, לא הלידה ולא הזהות קובעים
את תוכניהם. לא מה קרה בעבר, אלא מה אפשר שיקרה. הפנים והלב מכוונים
לממד הזמן - עתיד. שני מועדים אלה שואלים: מה כיוון חייך? כיצד
בחרת לחיותו? האם יש לך חלום, שאיפה למימוש? האם יש לך תמונת עולם
אנושית וחברתית? מה דמות החברה הישראלית בעיניך? מה פני קיבוצך?
מה פני ביתך ומשפחתך? אם אתה רוצה ליצור מציאות אחרת, טובה, צודקת
יותר? זה תלוי בך בלבד, בשאיפתך לשינוי,בשאיפתך לגאול את עצמך
ואת חברתך. זה תלוי בנדר שלך עכשיו בהווה, אבל פניך אל העתיד.
לפי זה ראש השנה ויום כיפור הם חגים אנושיים ואופטימיים ופניהם
אל האדם ותמונת עתידו.
|