סעודה מפסקת

צום יום הכיפורים מן התורה (ויקרא כג 27), לפיכך דינו חמור משאר הצומות. שמצום תשעה באב חולים פטורים ואילו בצום יום הכיפורים חולים חייבים. ורק חולה שיש חשש סכנה שמא ימות בעקבות הצום, פטור מהצום, שכן פיקוח נפש דוחה את מצוות הצום.

"מצווה לאכול בערב יום הכיפורים ולהרבות בסעודה" (שולחן ערוך, אורח חיים תרד, א). ולכאורה ביום שלפני יום הכיפורים היה ראוי להתמלא בחיל ורעדה, ומה המקום לשמחת אכילה ושתייה? באר רבי משה קורדברו, שהשמחה היא לקראת מצוות התשובה שאנו מקיימים ביום הכיפורים. שכן ראוי לשמוח מאוד בקיום כל המצוות, ועל אחת כמה וכמה במצווה חשובה כמצוות התשובה. אלא שהתשובה עצמה כרוכה בצער וחרטה, וידוי וקבלה לעתיד, ובאותה שעה אי אפשר לשמוח באופן גלוי, ולכן ציוותה התורה שנשמח באכילה ושתייה לפני יום הכיפורים, ומתוך כך נכנס ליום הקדוש, יום שבו סלל עבורנו הקב"ה דרך לשוב אליו בתשובה.

נוהגים לאכול בסעודה זו מאכלים קלים בלבד. אחרי גמר הסעודה מברך ברכת המזון,אוכלים שומשומים לפי שמעלים גרה, ולא מאכלים המחממים את הגוף. אין לשתות משקים משכרים, שלא ישתכר האדם ותהא תפילתו תועבה. יש נוהגים לבצוע על שתי כיכרות בסעודה זו. ונוהגים שלא לאכול בסעודה זו דגים. את הסעודה נהוג להתחיל שעה לפני שקיעת החמה, אחרי תפילת המנחה.

 

"ועניתם את נפשותיכם"

  • כשתקנו הנביאים אחר חורבן בית המקדש הראשון ארבעה צומות, תיקנום כדוגמת צום יום הכיפורים, שבדרך כלל תקנות חכמים הם כדוגמת מה שנקבע בתורה. וכיוון שצום יום הכיפורים נמשך יממה שלמה כך גם תיקנו את ארבעת הצומות. וכשם שבצום הכיפורים אסורים בחמישה ענויים: אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה, כך תקנו גם בצומות על החורבן. וכן נהגו במשך שבעים שנות גלות בבל.
  • וכשחזרו עולי בבל לבנות את בית המקדש השני נתבטלו הצומות והפכו לימי ששון ושמחה, שנאמר (זכריה ח, יט): "כה אמר ה' צבאות: צום הרביעי (בתמוז) וצום החמישי (ט' באב) וצום השביעי (ג' בתשרי) וצום העשירי (י' בטבת) יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו".
  • וכשנחרב בית המקדש השני, חזרו לקיים אותם הצומות. וכך נהגו במשך כל השנים הקשות שאחר חורבן בית המקדש השני, שנים שבהן התחולל מרד בר כוכבא וחורבן ביתר ויהודה. נמצא שדין הצומות תלוי במצבנו הלאומי. בתקופת גזרות ושמד חייבים לצום באותם הצומות. וכשבית המקדש בנוי, ימי הצום הופכים לימי ששון ושמחה.
  • ובמצב ביניים, כשמצד אחד בית המקדש חרב, ומנגד אין עלינו גזרות קשות, כפי שהיה, למשל, בתקופת רבי יהודה הנשיא, דין הצומות תלוי ברצונם של ישראל, "רצו - מתענין, רצו - אין מתענין". אבל בתשעה באב, כיוון שנכפלו בו הצרות, ששני בתי המקדש נחרבו בו, גם במצב הביניים חייבים לצום, ואין הדבר תלוי ברצון (ר"ה יח, ב).
  • למעשה נהגו ישראל גם במצב הביניים לצום בכל הצומות, וממילא חובה על כל אחד מישראל לצום בהם. וכך הדין עד שיבנה בית המקדש במהרה בימינו, שאז יהפכו ימי הצומות לימי שמחה וששון.




בבליוגרפיה
אתרים מומלצים
פעילויות
אודות מקימי האתר